Jaki był cel?
Zespół UX designerów w dojrzałej firmie z branży IT, to filar dobrze skrojonych rozwiązań dla użytkowników. Te powstają czasem w burzliwej atmosferze. Choć napięcie jest potrzebne dla powstania twórczych rozwiązań i naturalnie ujawnia się przy zestawieniu różnych punktów widzenia, bywa że utrudnia dojście do rozstrzygnięć i wydłuża czas przygotowania rozwiązań.
They sought the expertise of Consult Pro to revitalize their business and achieve sustainable growth in the digital realm.
Rozwiązania
- Wspólny design: Wyzwaniem okazały się zaawansowane kompetencje UX-ów i rozbieżne oczekiwania. By zbudować trafny program, zbieżny z potrzebami każdego, zaprosiliśmy grupę na warsztat. Celem było wypracowanie współdzielonego zapotrzebowania. Udział pozwolił UX-om doświadczyć pozycji po drugiej stronie - w roli uczestnika i bardziej świadomie rozpoznać jego perspektywę. Dodatkowym efektem był uzgodniony zakres programu.
- Dzielenie się wiedzą: W warsztacie zadbaliśmy o to, by uczestnicy mieli okazję do nazwania obszarów swojej wiedzy i niewiedzy w zakresie prowadzenia spotkań. Uczestnicy odkryli, że każdy z nich mógłby podzielić się kawałkiem swojego know how, który nie jest znany innym. To zainicjowało wewnętrzny projekt dzielenia się wiedzą przez UX-ów.
- Szkolenie z facylitacji: Szkolenie było bramą do wyjścia poza narzędziowe spojrzenie na proces pracy UX. Uczestnicy uczyli się dostrzegać i reagować na zjawiska grupowe oraz reakcje ludzi. Rozwijali swoje zdolności komunikacyjne, by umieć budować porozumienie w grupie i prowadzić ją do rezultatów.
Rezultaty
Zaplanowane doświadczenie szkoleniowe uruchomiło wymianę wiedzy między UX designerami i usprawniło tworzenie rozwiązań.
- UX designerzy odczuli wzrost kompetencji oraz zwiększoną pewność siebie w prowadzonych spotkaniach. Deklarowali, że z większym spokojem reagują na niespodziewane sytuacje w trakcie warsztatów i skuteczniej dochodzą z grupą do wyznaczonego celu.
- Firma zaoszczędziła dalsze koszty szkolenia UX-designerów przez zainicjowanie wewnętrznego programu dzielenia się wiedzą. Zamiast zamawiać szkolenia zewnętrzne, organizacja skorzystała z dostępnych zasobów specjalistów. Rozwijała i uspójniała metodykę swoich ekspertów.
- Niematerialnym efektem projektu było wzmocnienie zespołowości i zaufania. Wspólne warsztaty i wymiana doświadczeń zbudowały poczucie wspólnoty, gotowość do wspierania się i dzielenia wiedzą.
Podsumowanie
Dzięki naszym konsultantom firma skutecznie wzmocniła kompetencje zespołu UX, zwiększając jego skuteczność i spójność działania. Wspólny warsztat, odkrywanie obszaru kompetencji i niekompetencji, przełożyły się na lepszą współpracę i wymierną wartość dla organizacji. Ten przykład pokazuje, jak dobrze przemyślany projekt rozwojowy może realnie zmienić sposób działania zespołu.