Jaki był cel?
Firma z branży konsultingowej, o gruntowanej pozycji rynkowej, mierzyła się ze spadkiem obrotów i presją konkurencji. Brakowało jej wizji rozwoju. Struktura organizacyjna i procesy okazywały się niewydajne.
Postawy ludzi podtrzymywały status quo i utrudniały poszukiwanie nowych źródeł przychodów.
Rozwiązania
- Rozpoczęcie namysłu strategicznego: W firmie zorganizowano serię warsztatów strategicznych. Wzięli w nich kluczowi interesariusze. Spotkania pozwoliły im zjednoczyć się i spojrzeć na nowo na model działania organizacji. Namysł był wspierany przez rynkowy research, który stanowił źródło inspiracji. Zapadały decyzje, by stworzyć nowy kierunek strategiczny dla firmy.
- Komunikacja zmian: Zmiana nie jest możliwa bez zaangażowania ludzi. W procesie strategicznym decydenci zostali zaproszeni do zastanowienia się nad komunikowaniem procesu transformacji oraz obszarem wpływu pracowników na zmiany, które miały nadejść.
- Role i procesy: Zmiana niesie konsekwencje dla operacji. Interdyscyplinarny zespół, poprzez sesje facylitacyjne, zmodyfikował kluczowe procesy i opracował nowy, wspierający strategię. Firma zdecydowała się na aktualizację ról i zadań pracowników, by w większym stopniu opierały się na jej potrzebach oraz motywacji i kompetencjach ludzi. Pomogło badanie talentów oraz rozmowy rozwojowe.
- Uruchomienie procesu uczenia się ludzi: gotowość ludzi do zmian rośnie, gdy poznają nowe koncepcje, punkty widzenia, ludzi. Po przemyśleniu jak organizacja zdobywa wiedzę, wprowadzono nowe zasady udziału pracowników w konferencjach, wydarzeniach, szkoleniach. Rozpoczął się aktywny udział zatrudnionych osób w budowaniu networku i poszerzaniu horyzontów.
Rezultaty
Praca strategiczna przyniosła znaczące zmiany w zamyśle działania organizacji i wprowadziła ją na ścieżkę rozwoju:
- Nowy kierunek strategiczny pozwolił w lepszy sposób skoncentrować zasoby organizacji. Zmniejszyły się koszty operacyjne i marketingowe, a jednocześnie organizacja odnotowała wzrost zainteresowania klientów uługami i wyższą sprzedaż w porównaniu do roku sprzed wdrożenia strategii.
- Pracownicy w nowej strukturze, z nowymi zadaniami i okazjami do poznawania rynku, zaczęli wykazywać się kreatywnością i inicjatywą. Przełożyło się to na pomysły, w których organizacja upatruje szansę na zwiększenie swojej konkurencyjności.
- Obierając jasny kierunek strategiczny, firma stała się bardziej wyrazista i rozpoznawalna dla swoich klientów. Kontynuowano budowanie reputacji marki na wyznaczonych obszarach. To przełożyło się na większą świadomość u klientów co do zakresu oferowanych usług przez firmę.
Podsumowanie
Prowadzenie procesu strategicznego przez ekspertów uruchomiło lawinę pozytywnych zmian. Czynnikiem sukcesu firmy było wyznaczenie jasnego celu. Połączenie różnych perspektyw decydentów i wypracowanie wspólnego kierunku jest najtrudniejsze. Równie ważne jest zbudowanie wokół strategii zaangażowania pracowników. Krok po koku możemy przeprowadzić również Twój zespół w wypracowaniu wizji zmiany.